Persbericht: Paardenhouden zonder chemische bestrijdingsmiddelen kan

Schoon Water merrie veulen

Vorig weekend streden paard en ruiter op de Manage Pullens in Kaatsheuvel om de eerste plek tijdens een springwedstrijd met hindernissen tot 1,50 meter hoogte. Schoon Water legt de balk een paar dagen later ook hoog. Deelnemers en adviseurs wisselen tips uit zodat de paddock, grasland en erf onkruidvrij blijven. Zonder de inzet van chemische bestrijdingsmiddelen. Sommigen doen dit al jaren, anderen gebruiken chemische middelen tegen lastige onkruiden als heermoes en jacobskruiskruid. Geen of zo min mogelijk chemische middelen heeft de voorkeur om grond water als de bron voor drinkwater te behouden.

Nieuwe wetgeving voor paardenhouders

Het project ‘Schoon Water voor Brabant’ is samen met de Duinboeren bedacht en begon-nen medio 2000 in het Loons Hoekje, vlakbij manage Pullens. Schoon Water stimuleert bedrijven, gemeenten, bewoners en landbouwers om het bestrijdingsmiddelengebruik sterk af te bouwen, in en nabij grondwaterbeschermingsgebieden. In de aangenomen motie van staatssecretaris Mansveld staat dat vanaf november 2015 particulieren en de professionele gebruiker geen chemische bestrijdingsmiddelen (waaronder glyfosaat) mogen gebruiken op verharding. Paardenhouders mogen op overige terreinen nog wel chemie gebruiken maar verkooppunten dienen de risico’s en omvang van het gebruik te minimaliseren. Tuincentra en dergelijke dienen hun personeel te scholen zodat ze goede voorlichting kunnen geven en een zogenaamde ‘kassacheck’ kunnen uitvoeren. Ook moet fabrikanten de verpakkingsgrootte verkleinen met alles als doel om minder bestrijdings-middelen in ons water te krijgen. De aanwezigen kregen alvast tips hoe zij hun bestrating zonder chemie onkruidvrij kunnen houden.

Chemievrije tipsSchoon Water Jacobskruiskruid

Een deelneemster heeft speciaal gras voor paarden ingezaaid. Heermoes (oftewel moeraspaardenstaart) steekt de kop op. DLV’er Arnoud Brink raadt aan om een bodemanalyse te doen. Calciumgebrek is een mogelijk oorzaak, toediening van calcium kan het oplossen. Inzicht in de bodemgesteldheid is belangrijk. Het voorkomen van onkruiden is beter dan het later te moeten bestrijden. Sjaak Sprangers, voorzitter van de Duinboeren, bestrijdt het jacobskruiskruid handmatig op zijn 20ha grasland. Dit doet hij al jaren en met succes. Het aantal planten neemt sterk af. Als tip geeft hij: “zorg dat de plant niet in het zaad komt.” Daarnaast is het in de regel een tweejarige plant die overwintert als rozet. Steek dus ook tijdens een bestrijdingsronde de rozet met wortel en al uit.

Tips voor toepassing rugspuit

Alle bodemparameters zijn op orde en chemievrije tips bieden onvoldoende resultaat? Dan zou u met de rugspuit aan de slag kunnen. DLV’er Richard Korver geeft als eerste aan dat een juiste dosering belangrijk is. Ook geeft een rugspuit per m2 veel meer mid-del af dan een veldspuit. De plant krijgt meer dan genoeg middel toegediend. Effectiever is om zuinig te zijn met het gebruik van systemisch werkende herbiciden. Bij te veel middel brandt de plant als het ware af. De plant dient het middel op te nemen, dit doet de plant bij een juiste (minimale) dosering. Gebruik ook de juiste dop, controleer regel-matig of de dop schoon van binnen is en dat u met de juiste druk spuit. Een drukregelaar kunt u los aanschaffen en hem in uw lans aanbrengen bij de meeste spuiten. Deze rege-laar zorgt dat de spuit stopt met spuiten als de druk te laag is zodat de druppelgrootte optimaal is.

Meer tips en informatie

Bekijk hier de presentaties met daarin tips. Ook kunt u uw vragen stellen via het Schoon Water Loket wat bereikbaar is via deze website.

Schoon Water voor Brabant

Schoon Water voor Brabant is een stimuleringsproject om het grond- en oppervlaktewa-ter schoon te houden. Initiatiefnemers zijn Provincie Noord-Brabant, drinkwaterbedrijf Brabant Water, ZLTO, stichting Duinboeren en de Brabantse waterschappen. Grond- en oppervlaktewater zijn bron voor drinkwater. Loonwerkers, aardappel-, boom- en volle-grondsgroentetelers in heel Brabant doen mee aan het project. In elf grondwaterbe-schermingsgebieden, doen zelfs alle gebruikers van bestrijdingsmiddelen mee: bewoners, bedrijven, landbouw, en gemeenten. Zo zorgen zij samen voor schoon drinkwater, nu en in de toekomst.

Nadere inlichtingen: Joost Lommen (CLM), E jlommen@clm.nl, T 0345 470 751

Dit bericht is geplaatst in Bewoners, Persberichten met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.