Chemievrijbeheer begint bij bewustwording klant

Deelnemers spuitlicentiebijeenkomst

Deelnemers luisteren geboeid tijdens de Schoon Water spuitlicentiebijeenkomst

Een groot deel van de 28 aanwezigen op de spuitlicentiebijeenkomst van VHG in Oirschot gebruikt geen chemische bestrijdingsmiddelen. Dat sluit mooi aan bij de doelstelling van het project Schoon Water voor Brabant dat de bijeenkomst mee organiseerde. Centraal op de avond stond hoe slim aan te leggen en te onderhouden zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Veel deelnemers zijn enthousiast over chemievrij beheer. Het is goed voor het milieu, de gezondheid van de uitvoerder en klant. Ook is duidelijk: ‘de betaler, bepaalt’. Goede voorlichting aan de klant is daarom cruciaal.

Schoon water

De provincie Brabant, drinkwaterbedrijf Brabant Water en de vier Brabantse waterschappen vinden schoon grond- en oppervlaktewater belangrijk. Per slot van rekening is het de bron waaruit Brabant Water het dagelijks drinkwater voor 2,5 miljoen mensen bereid. De bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden om onkruiden te doden op verhardingen en in het groen spoelen deels af en uit naar het water. Om dit te voorkomen worden in het project ‘Schoon Water voor Brabant’ met succes Brabantse agrariërs, gemeenten, burgers en bedrijven gestimuleerd en geïnformeerd dat het ook op een milieuvriendelijkere manier kan. Dit al vanaf 2001.

Klant is koning

Na de theorie en toetsvragen werd op een avond in april, in kleine groepjes verder gewerkt aan opdrachten. Zo kwam er een erg lange lijst met methoden om chemievrij te werken op verhardingen en in het groen. Ook lichtte Jan Hekman van Eco Consult toe dat de prijs van chemisch beheer en chemievrijbeheer ongeveer gelijk zijn. Zo heeft Helmond onlangs voor 10 cent per vierkante meter hetelucht aanbesteed en 11 cent heetwater.

Een groenvoorziener zegt: ”Natuurlijk is het belangrijk om chemievrij te werken voor het water en al onze planten en beestjes. Ook belangrijk vind ik de gezondheid van mijn personeel, hiervoor heb ik alle chemische middelen uit de kast gehaald. Mochten er toch nog eens ergens middelen nodig zijn, dan besteed ik dit uit. Een bewuste keuze.” Een hovenier vervolgt: “Ik wil absoluut geen middelen meer gebruiken. Ik informeer mijn klanten altijd over de optie om zonder chemische bestrijdingsmiddelen te werken. Het liefst wordt hier al rekening mee gehouden tijdens de ontwerpfase. Chemievrijbeheer verdient zich dan in de loop van de jaren terug omdat je lagere onderhoudskosten hebt. Ik vind het mooier om met hen dit bewustwordingsproces in te gaan, dan gewoonweg simpel de spuit te pakken.”

Voed je klant op

Hoe maak je de klant meer bewust over de positieve gevolgen van chemievrij beheer? Uiteraard kan de hovenier en groenvoorziener, die niet voor niks in deze groene sector is gaan werken, de klant informeren. Chemievrij beheer kan je als ondernemer onderscheidend maken ten opzichte van concurrenten: Unique Selling Point (USP). Dus verkoop actief dit beheer aan de klant. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf Beter Groen uit Udenhout: Mark van Strijdhoven (eigenaar) zegt: “Een tijd geleden hebben wij klanten, waarvan wij dachten dat het op hun terrein haalbaar is om zonder chemische bestrijdingsmiddelen te werken, een brief gestuurd. Hierin stond dat zij alvast konden voorsorteren op de toekomstige wetgeving door over te stappen naar vegen, borstelen, hetelucht en branden. We kijken welke methode het best bij het terrein past. We gaan binnenkort bij hen zonder chemie aan de slag.” Een informatieve brief kan dus het verschil maken.

Folder als hulpmiddel

Ook stellen de deelnemers en bestuursleden van de VHG-afdeling Brabant voor om een folder te maken. Een folder waarin staat wat Schoon Water voor Brabant is, het nut van chemievrijbeheer en een aantal watervriendelijke tips hoe de klanten en/of de hovenier de tuin of bedrijfsterrein zonder bestrijdingsmiddelen kan onderhouden. Deze folders willen de deelnemers geven tijdens hun gesprekken met de klant. Zo worden de klanten zich bewust van chemievrijbeheer en kunnen ze lezen dat niet alleen hun hovenier of groenvoorziener het belangrijk vindt. Ook de provincie Noord-Brabant, Brabant Water en de vier Brabantse waterschappen vinden het belangrijk en ondersteunen het. Zo’n folder komt er deze zomer. We houden u op de hoogte. De folder trekt klanten over de streep! En chemievrij werkt prima, dit bewijzen tevreden klanten en uitvoerders!

Schoon Water voor Brabant

‘Schoon Water voor Brabant’ is een stimuleringsproject van de Provincie Noord-Brabant, Brabant Water, Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO), Overlegplatform Duinboeren, Waterschappen Aa en Maas, De Dommel, Brabantse Delta en Rivierenland.

CLM, DLV Plant, Eco Consult, ClimateChanCe, PRI en PPO verzorgen de uitvoering van het project.

Voor meer informatie

Wilt u meer informatie? Neem contact op met:

  • Joost Lommen (CLM): 0345-470758
  • Jan Hekman (Eco Consult): 0313-420066

 

Dit bericht is geplaatst in Bedrijven, Gemeenten. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.