Persbericht: Demo nieuwste topspuiten uit Schoon Water op de Agrarische Dagen Someren

Culemborg, 9 september 2008 – GPS, Sprayer Pro, Sleepdoek, AutoTrac….nieuwe technieken waarmee een innovatieve veldspuit tegenwoordig is uitgerust. Met behulp van deze technieken is nauwkeuriger spuiten mogelijk waardoor de milieubelasting van de bespuiting vermindert. Binnen het project Schoon Water voor Brabant hanteren loonwerkers en telers deze spuittechnieken ook om het grondwater schoon te houden. Op 13 en 14 september a.s. demonstreren DLV Plant en CLM in samenwerking met John Deere, Harrie Hoeben en LMB Harrie van Hulten drie topspuiten uit Schoon Water op de Agrarische Dagen Someren (ADS).

De John Deere 6830 tractor van loonwerker Peter van Beers is voorzien van een GPS-systeem en AutoTrac stuurautomaat in combinatie met de getrokken John Deere 740i intelligente veldspuit. Deze veldspuit heeft een automatisch spoelsysteem en automatische sectieafsluiters. Onbehandelde stroken of dubbel doseren behoort hiermee tot het verleden. Met het GPS-systeem wordt het precieze oppervlak van het perceel gemeten, zodat ook exact de juiste hoeveelheid spuitvloeistof kan worden aangemaakt. Het automatische spoelsysteem reinigt de spuit na gebruik eenvoudig in het veld. Allemaal technische hoogstandjes die gebruikersgemak en milieubesparing opleveren.

Het sleepdoeksysteem van importeur Harrie Hoeben wordt sinds 5 jaar naar volle tevredenheid van de gebruikers in Nederland toegepast. Binnen Schoon Water spuiten zeven loonwerkers en akkerbouwers al hun gewassen met deze techniek. Door de sterke driftreductie van het sleepdoek, kunnen zij met een fijnere druppel spuiten en sparen hierdoor middel uit. Goed voor de portemonnee van de boer en voor het milieu. Sinds kort is het sleepdoek op diverse punten vernieuwd, deze nieuwe versie wordt op de ADS gedemonstreerd.

De derde topspuit die wordt gedemonstreerd is de nieuwe Bateman zelfrijdende spuitmachine met luchtondersteuning. Luchtondersteuning zorgt, net als het sleepdoeksysteem, voor een sterke vermindering van de drift, waardoor er minder bestrijdingsmiddel de sloot in waait. Luchtondersteuning verbetert verder de verdeling en indringing van de spuitvloeistof in het gewas. Ook deze spuit is voorzien van GPS voor o.a. het schakelen van de secties.

Wilt u meer weten van deze nieuwe technieken, of het allemaal eens met eigen ogen zien? Kom dan komend weekeinde naar de Agrarische Dagen Someren bij de demo nieuwe spuittechnieken Schoon Water Brabant.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Richard Korver (DLV Plant), 06-53310382 of Peter Leendertse (CLM), 06-22229255.

Foto-impressie Agrarische Dagen Someren

Dit bericht is geplaatst in Persberichten. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.