Persbericht: Schoon water door schoon licht!

Culemborg, 10 oktober 2007 – Binnen het project ‘Schoon Water voor Brabant’ vindt introductie plaats van de nieuwe Cleanlight techniek. Cleanlight is een werktuig waarop lampen zijn bevestigd die UV-licht uitstralen. Het UV-licht doodt schimmels in het gewas. De techniek wordt in kassen al langer met succes toegepast, o.a. in roos, tomaat en komkommer. Cleanlight wordt nu uitgetest in open teelten, bijvoorbeeld ter bestrijding van phytophthora in aardappel en valse meeldauw in uien. Het UV-licht werkt curatief, de in het gewas aanwezige schimmels worden gedood.

Er komen geen bestrijdingsmiddelen aan te pas. Dus geen uitspoeling van bestrijdingsmiddelen naar het grondwater of drift naar het oppervlaktewater. Hierdoor kunnen agrariers de milieubelasting van hun bespuitingen nog verder naar beneden brengen. Een schimmelbestrijding met ‘schoon licht’ zorgt dus voor schoon water!

Bij de Schoon Water stand op de landelijke preidag in Vredepeel, 12 oktober a.s., demonstreren CLM en DLV-plant deze nieuwe techniek.

Voor meer informatie:
Yvonne Gooijer
CLM

Dit bericht is geplaatst in Persberichten. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.